2022-02-17

Inbjudan - digitalt seminarium om fågelskyddet i skogen 9 mars

BIrdLife har nu en kampanj för att stärka fågelskyddet i skogen. Ett led i arbetet är att öka medvetenheten hos fågelskådare om vår roll när det gäller att förhindra att värdefull skog avverkas. ÖgOF inbjuder nu intresserade att delta i ett digitalt seminarium i frågor som rör fågelskyddet i våra skogar.

Tid: onsdagen den 9 mars klockan 19.00 med avslut senast 21.00
Ledare: Christer Johansson, ansvarig för skogsfrågor i BirdLife Sverige
Anmälan: via mejl till; jussi.tranesjo@gmail.com senast söndag 6 mars. Sätt gärna rubrik Seminarium 9 mars i mejlet.

De som anmäler sig får måndag 7/3 en länk till mötesforumet.

Seminariet går bl a igenom
- de fåglar i södra Sverige som har drabbats hårdast av det moderna skogsbruket
- de viktigaste signalarterna för värdefull skog när det gäller fåglar i Östergötland? Vad kännetecknar en sådan skog?
- Skogsstyrelsens arbetssätt att gå igenom avverkningsanmälningar
- de regler som gäller för avverkning nära rovfågelbon, spelplatser för tjäder m m
- typexempel på domstolsfall där förekomst av en eller flera fågelart(er) förhindrat avverkning
- vikten av att korrekt rapportera fynd av rovfågelbon, spelplatser för tjäder m m