Program 2021

Lördag 16/1
Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 16:e januari genomförs de internationella midvinterinventeringarna av sjöfåglar. Inventeringarna omfattar Motala ström och Motalaviken. Samling vid Gästistorget kl 09.00.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledaren: Gunnar Myrhede, 076-8362439.

Söndag 24/1, kl 09:00,
Burnäset

Vandring vid Burnäset, Salstern. Vi följer Salsterns strand i lätt kuperad terräng. Vandringen tar ca 2,5 tim inklusive fikastopp. Vi åker i egna bilar. Ni som åker direkt sväng vid skylten ”Burnäset” åk rakt fram tills ni kommer fram till en grusplan på höger sida där parkerar vi. Ni som inte hittar samlas vid Karlslunds skola, Västra Lund 08:45.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledarna: Magnus Thelander 070 565 38 72 eller Jane Palmborg 076 141 12 80.

Fredag 29/1 - måndag 1/2 Vinterfåglar inpå knuten

Räkna fåglar vid ditt fågelbord. Var med i SOF Birdlifes årliga inventering av våra
övervintrande fåglar. Läs mer på birdlife.se hur du rapporterar dina arter

Februari 2021

Söndag 28/2
Spaning efter Strömstare!

Vi åker till Ringarhultsån, som ligger några mil norr om Motala, där spanar vi efter Strömstare. Ån har ett stridigt vatten och rinner genom härlig natur. Vi kan gå både nedströms och uppströms för att hitta Strömstaren.
Finns intresse kan man sedan åka vidare till Bondeby och titta efter rovfåglar. Där på läktaren kan fika intas!
Vi samlas på parkeringen vid Karlslunds skola. Kl 09.30.
P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och vi åker i egna bilar och föranmälan ska därför göras till ledare: Tommy Martinsson, 072-2366374.

Vargspårning

Vi gör en utflykt till vårt närmsta vargrevir och tittar på spår från varg och andra däggdjur. Vi åker i egna bilar.

Allt sker enligt coronaregler. Utflykten äger rum när det finns spårsnö i reviret.
Obs! Begränsat antal deltagare.
Varma kläder och matsäck. Vi kommer att gå en del.
Jag meddelar några dagar innan när det är förutsättningar för spårningen.

Anmälan till Christer Johansson, 0703-294620.

Mars  2021

Lördag 20/3
Uggleutflykt till Fågelmossen

Traditionsenlig uggleutflykt till vår favoritplats för ugglelyssning. Vi hoppas på att få höra sparvuggla, kattuggla och pärluggla. Ta gärna med varma kläder och fika. Vi gör en kortare vandring, tänder en brasa och möjlighet till grillning finns. Samling vid fågelmossen kl 18.00. Max 16 deltagare i 2 grupper. Anmälan till: Roger Larsson, tel 0706-525519 eller Gunnar Myrhede 076-8362439

Söndag 28/3
Vårutflykt till Tåkern

Vi tittar på vårens ankomst i Svälinge vid Tåkern.
Tittar på sjöfåglar, rovfåglar m.m. Har tranorna kommit? Har grodspelen kommit igång? Får vi se några vårfjärilar? Vilka vårblommor blommar?

Vi  följer corona-bestämmelser och åker i egna bilar. Max 8 deltagare inkl ledare.
Avfärd  från MBF-lokalen, Drottninggatan 57,  kl.10.00 (Obs! Sommartid!)

Anmälan till: Christer Johangnus Thelander.

Tisdag 30/3 Arbetskväll - Bondebacka

Nu när våren äntligen nalkas är det dags för vårstädning i örtagården. Vi behöver bl.a. kratta löv, klippa ner örter och perenner, samt sätta ut namnskyltar. Örtagården tisdag 30/3, kl 17:00. Medtag gärna fika och om ni har, gärna en sekatör. Ansvarig; Monica Karlsson 0708-529893 - Välkomna!

Onsdag 31/3 vårvandring i Knäppaviken

Kvällsvandring i Knäppaviken där vi spanar och lyssnar efter vårtecken. Är taltrasten på plats? Några vårblommor? Gärna varma kläder och lite fika. Samling vid Parkeringen vid Sjöbo kl 18.00. Max 16 deltagare i två grupper. Ledare Magnus Thelander och Gunnar Myrhede. Anmälan till: Gunnar Myrhede 076-8362439

April 2021

Onsdag 7/4 Vandring Råssnäsudden - Mariebergsudden

Vi vandrar runt Råssnäsudden och Mariebergsudden i lugn takt och tittar efter vårtecken. Längd ca 6 km. Vi fikar på lämplig plats. Samling kl 18.00 vid boulebanan på Råssnäsudden. Max 8 deltagare. Anmälan till Monica Karlsson, 0708-529803.

ONSDAG 21 April

Kvällsutflykt vid Ekebyborna g:a prästgård
Vandring vid Borens strand från Ekebyborna till Fossala udde t.o.r. Medtag gärna fika.
Vi samlas kl 18.00 vid Ekebyborna. Max 8 deltagare. Anmälan genom sm
s eller telefon till: Magnus Thelander (saknar facebook) 070 656 38 72 / 0141 233 239

Våren 2021 - Fåglar i Motalabukten

För många sjöbundna fåglar utgör Vättern en sträckled under flyttning mot nordliga häckplatser. Flera kommer då in i Motalabukten och beroende av väder och vind flyger de in över land eller lägger sig och rastar. Antalet, såväl arter som individer, varierar från en dag till en annan och går inte att förutse. På Artportalen.se kan du se vad som setts tidigare år (lokalen är Råssnäsudden).

Under perioden mitten av april till mitten av maj kommer Tommy Eriksson att så ofta som möjligt bevaka det här sträcket från någon plats i inre delen av bukten. Om du vill är du välkommen att ansluta.

Det hela är en morgonaktivitet som börjar vid soluppgången och sträcker sig några timmar framåt. Ibland kan det bli långa avstånd så det är bra om du har en tubkikare. Handkikare är ett måste! Vi får inte vara fler än 8 personer och du måste på egen hand ta dig till/från för dagen vald observationsplats. Och du väljer själv när du vill komma och hur länge du blir kvar. Tänk också på att det kan bli kallt under morgontimmarna innan solen hunnit värma upp.

Det hela är väderberoende så det är omöjligt att ha någon längre framförhållning i planeringen. För att veta var och när Tommy är ute så ringer du och anmäler dig på telefon 070 – 631 89 90.