Program 2022

11 juni Nattsångare vid Tåkern

Vi gör om denna omtyckta ”klassiker” till Tåkern. Vi går i försommarnatten först ut längs spångarna från Naturum och fortsätter sedan till Väversunda med flera platser för att lyssna efter nattsjungande fåglar. Turen förläggs delvis utifrån aktuella observationer mm. Ta gärna med fika. Vi åker kl 21.00 och räknar med att vara tillbaka senast omkring kl 01.00. Föranmälan till; Roger Larsson, 070-6525519.

15 juni - Karshult naturreservat

Vi besöker ett av Motalas nyaste naturreservat, Karshult, där vi gör en försommarvandring runt området. Medtag gärna fika. Samling kl 18.30 vid P-platsen, Borensvägen/Stugvägen. Ledare: Björn Melkersson, tel 076-3072700.

30 juni  Kvällsutflykt till Sjöbo- Knäppan

I kalkkärret i Sjöbo- Knäppan växer många speciella växter. Vilka är de och varför trivs de just här? Det ska vi fundera lite på vår långsamma vandring i och kring kärret. Leden är spångad men det kan trots det vara bra med stövlar. Ta gärna med fika också! Samling vid parkeringen vid Sjöbo kl 19, Räkna med att vandringen tar ungefär två timmar. Ledare: Maria Rasch, 072-719 09 80 och Gunnar Myrhede, 076-8362439.

15 augusti - vandring, Borensberg - Ruda

Vandring för daglediga mellan Borensberg och Ruda, ca 6-7 km längs Göta kanal. Medtag gärna matsäck. Samling vid föreningslokalen, Drottninggatan 57, kl 09.00. Anmälan till Christer Johansson via telefon eller sms, 070-3294620.

21 augusti Bondebackadagen

Välkommen till Bondebackadagen söndag den 21 augusti klockan 11-14. Fri entre´.
Motala biologiska förening finns på plats för att visa upp sin verksamhet tillsammans med andra föreningar. Är du intresserad av natur träffar du här ett flertal personer från föreningen som kan svara på olika slags naturfrågor. Motala Biologiska Förening sköter också om örtagården vid Bondebacka gård. Här kan du se många olika växter och ställa frågor till Monica Karlsson, som är ansvarig. Vi kommer även att ha provsmakning av olika örtdrycker. Föreningen kommer att visa en del utrustning för den naturintresserade.

Plats: Bondebacka gård, Motala.
Ansvariga: Magnus Thelander, 070 565 38 72, Monica Karlsson, 070 852 98 03.

Båtutflykt Sandön den 27 augusti

Vandring N Freberga / Båtutflykt Sandön

Vid bra väderlek vandrar vi från parkeringen N Freberga till sandstranden ca 1,5 km och vidare med båt ut till Sandön. Vi kommer att gå runt hela Sandön.
Om vi inte åker båt kommer vi enbart vandra ut till Lilla Hals.
Utflykten beräknas ta ca 3-4 timmar.

Begränsat antal deltagare båt. Förhandsanmälan senast 22 augusti.
Samling 09:00 MBF lokalen

Anmälan till Magnus Thelander 070 565 38 72 eller Gunnar Myrhede 076 836 24 39.

Tidigare program 2022

MAJ

Söndag 8 maj - Ombergsutflykt

I bästa vårtid besöker vi Omberg och går den klassiska Ellen Key:s led. Den är ca 6 km och vi går bl.a. genom bokskogen, Stocklycke äng och kanske fikar uppe vid hjässan. Vi förväntar oss riklig fågelsång och mycket vårblommor. Samling vid föreningslokalen kl 09.00. Ledare: Gunnar Myrhede, 076-8362439 och Roger Larsson, 070-6525519.

Onsdag 11 maj -  Månadsträff i Staffanstorp

Vi håller månadsträff i Staffanstorp. Vi kommer att göra en vandring på 2-3 km och bl.a. titta på vårblommor. Medtag gärna fika. Samling vid Staffanstorps naturreservat kl 18.00.

Fredag 13 maj - Vandring i Bona

Vi vandrar till Rösjögrottan. Obs! Sista delen till grottan, ca 200 svårgånget: mycket växtlighet, sly m.m. Totalt vandrar vi ca 6-7 km. Vi rekommenderar kängor eller stövlar. Medtag matsäck. Samling kl. 9.00 vid MBF-lokalen, Drottninggatan 57. Ledare: Christer Johansson, Gabriella Saxner Johansson och Maria Rasch. Anmälan till Christer Johansson tel eller sms 0703-294620.

Onsdag 18 maj - Botanisk vandring i Ulvåsa

Vi vandrar i Ulvåsas vackra natur med fina blommor och träd. Fin sjöutsikt över Boren, rikt fågeliv och historia. Medtag matsäck! Samling kl. 17.30 vid MBF-lokalen, Drottninggatan 57. Anmälan till Christer Johansson tel. eller sms 0703-294620.

Söndag 22 maj - Biologiska mångfaldens dag, kl 11-14.00

Välkomna till Bondebacka gård på biologiska mångfaldens dag. Dagen som instiftades av FN är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse. Vid Bondebacka kan du besöka örtagården och gå runt, titta och sitta ner för en fika. Där finns Monica Karlsson från Motala biologiska förening, som sköter odlingarna. Du kan få tips och idéer för din trädgård med tanke på biologisk mångfald. Barn upp till 12 år får så solrosfrö och popcorn i kruka för att ta med hem. Magnus Thelander visar hur du kan bygga en fladdermusholk. Karin Frisell från Naturskyddsföreningen säljer ängspluggplantor och gör bland annat en liten äng.  Försäljning av kaffe, saft och kaka. Ett arrangemang av Motala biologiska förening och Naturskyddsföreningen. Bondebacka kl 11.00-14.00.

APRIL

Fredag 1 april Dagledigaktivitet - Vandring på östgötaleden

Vi börjar i Godegård och besöker även Hälla naturreservat. "Här kan man hitta solbelysta gläntor där det är fint att slå sig ner på en omkullfallen stam och njuta av lugnet, de grova träden och tystnaden". Medtag matsäck. Vi åker i egna bilar pga smittorisken av covid 19. Anmälan till Christer Johansson, tel eller sms 0703-294620. samling vid föreningslokalen, Drottninggatan 57, kl. 09.00.

Söndag 3 april Årsmöte

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar och fika, kommer Peter Berglin från Jönköping att hålla föredrag. Peter som är en duktig fotograf samt mycket kunnig och stor fågelentusiast, kommer att visa fågelbilder och berätta anekdoter från när och fjärran. Årsmötet hålls i IOGT-NTO-lokalen, poppelgatan 6, kl 16.00 – Välkomna!

Söndag 10 april Skogsexkursion

Skogsgruppen i Östergötland lär oss några olika arter svampar, mossor, lavar som visar att det är en naturskog. Ta med egen fika. Samling vid Coop Linden parkeringen i MotalaAnsvarig Rolf Wedding 070-215 67 40. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Motala. Samling kl 09.00.

Onsdag 20 april - Vårkväll vid Tåkern.

Vi spanar efter änder, gäss och vadarfåglar vid området Holmen, efter Väversunda fågeltorn. Därefter fortsätter vi till Naturrum. Samling vid föreningslokalen kl.17.30. Ledare Tommy Martinsson, 072 236 63 74.

Onsdag 27 April Vandring Borensberg

Vi kommer att gå runt Sticksjön samt titta på utsikten vid Fornborg Juteberget. Längd ca 5-7 km nordöst om Borensberg på stig. Samling / Start Borensberg vid Hällaskolans parkering, vid dammen kl 18.00. Ledare: Magnus Thelander 070 565 38 72

MARS

Söndag 20 mars Vandring vid Fallstugorna

Vi tittar på naturen och geologin. Vandringen tar ca 2 timmar. Vi avslutar med att fika vid en grillplats med vindskydd (”Bengts grill”). Samling vid Motala Hundsällskaps parkering. Föranmälan till Karin Frisell 070-7760022. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Motala. Samling vid föreningslokalen kl 10.00.

Onsdag 16 mars månadsträff

Månadsträff i föreningslokalen. Kommunekolog Fia Sundin kommer och pratar om Östgötaleden - Välkomna! Föreningslokalen kl 19.00

Lördag 5 mars Uggleutflykt till Fågelmossen

Traditionsenlig uggleutflykt till vår favoritplats för ugglelyssning. Vi hoppas på att få höra sparvuggla, kattuggla och pärluggla. Ta gärna med varma kläder och fika. Vi tänder en brasa och möjlighet till grillning finns. Samling vid föreningslokalen kl 17.00. Föranmälan till någon av ledarna: Roger Larsson, tel 0706-525519 och Gunnar Myrhede, 076-8362439.

FEBRUARI

Söndag 27 februari Utflykt till Ringarhultsån

Vi åker till Ringarhultsån som ligger ca 45 km norr om Motala. Där spanar vi efter Strömstaren. Ån har ett stridigt vatten och rinner genom härlig natur. Vi kan gå både medströms och uppströms för att hitta Strömstaren. Finns intresse kan man sedan åka vidare till Bondeby och titta efter rovfåglar. Där på läktaren kan fika intas! Vi samlas på parkeringen vid Karlslunds skola. Kl 09.00Vi åker i egna bilar och föranmälan ska därför göras till ledare: Tommy Martinsson, 0722366374.

Söndag 20 februari skridskoutflykt/vandring

I första hand gör vi en skridskoutflykt på Tåkern eller annan lämplig sjö. Om det inte finns åkbar is kommer vi att göra en vandring istället. Föranmälan till ledare: Magnus Thelander, 070-5653872.

Söndag 13 februari tjäderutflykt

Utflykt till storskogen nordost om Karlsby för att leta spår efter tjäder bland hällmarker och tallar. Vi letar både spår och spårtecken. Medtag fika och rejäla kläder. Samling vid föreningslokalen kl. 09:00. Egen transport ut till skogen. Ledare: Gunnar Myrhede, tel: 076-8362439

Vargspårning

Vi gör en utflykt till vårt närmsta vargrevir och tittar på spår från varg och andra däggdjur. Utflykten äger rum när det finns spårsnö i reviret. Obs! Begränsat antal deltagare. Varma kläder och matsäck. Vi kommer att gå en del. Jag meddelar några dagar innan när det är förutsättningar för spårningen. Vi åker i egna bilar. Anmälan till Christer Johansson, 0703-294620.

JANUARI

Lördag 15/1 Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 15:e januari 2022 genomförs de internationella Midvinterinventeringarna av sjöfåglar. Omfattningen av inventeringen beror lite på isläget men åtminstone Motala ström genom Motala och Motalaviken ska inventeras. Start kl 09.00. anmälan: Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.