Program januari 2021

Lördag 16/1, Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 16:e januari genomförs de internationella midvinterinventeringarna av sjöfåglar. Inventeringarna omfattar Motala ström och Motalaviken. Samling vid Gästistorget kl 09.00.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledaren: Gunnar Myrhede, 076-8362439.

Söndag 24/1, kl 09:00, Burnäset

Vandring vid Burnäset, Salstern. Vi följer Salsterns strand i lätt kuperad terräng. Vandringen tar ca 2,5 tim inklusive fikastopp. Vi åker i egna bilar. Ni som åker direkt sväng vid skylten ”Burnäset” åk rakt fram tills ni kommer fram till en grusplan på höger sida där parkerar vi. Ni som inte hittar samlas vid Karlslunds skola, Västra Lund 08:45.

P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och föranmälan ska därför göras till ledarna: Magnus Thelander 070 565 38 72 eller Jane Palmborg 076 141 12 80.

Fredag 29/1 - måndag 1/2 Vinterfåglar inpå knuten

Räkna fåglar vid ditt fågelbord. Var med i SOF Birdlifes årliga inventering av våra
övervintrande fåglar. Läs mer på birdlife.se hur du rapporterar dina arter

Februari

Söndag 28/2
Spaning efter Strömstare!

Vi åker till Ringarhultsån, som ligger några mil norr om Motala, där spanar vi efter Strömstare. Ån har ett stridigt vatten och rinner genom härlig natur. Vi kan gå både nedströms och uppströms för att hitta Strömstaren.
Finns intresse kan man sedan åka vidare till Bondeby och titta efter rovfåglar. Där på läktaren kan fika intas!
Vi samlas på parkeringen vid Karlslunds skola. Kl 09.30.
P g a restriktionerna gällande covid-19 är max antal deltagare 8 och vi åker i egna bilar och föranmälan ska därför göras till ledare: Tommy Martinsson, 072-2366374.

Vargspårning

Vi gör en utflykt till vårt närmsta vargrevir och tittar på spår från varg och andra däggdjur. Vi åker i egna bilar.

Allt sker enligt coronaregler. Utflykten äger rum när det finns spårsnö i reviret.
Obs! Begränsat antal deltagare.
Varma kläder och matsäck. Vi kommer att gå en del.
Jag meddelar några dagar innan när det är förutsättningar för spårningen.

Anmälan till Christer Johansson, 0703-294620.