Det är nu snart 3 år sedan föreningen satte upp uggleholkar, men ännu             har det inte varit några häckningar i dem. Vi får följa detta med spänning             under kommande vårvinter!

Hökuggla som uppehöll sig vid Göta kanal, Motala, okt/nov förra året.

14-15/11 Kommunrally – fågelskådning

Som vanligt arrangerades det årliga kommunrallyt tredje helgen i november i Östergötland.

Rallyt pågår hela helgen och är en tävling mellan landskapets kommuner om att se så många fågelarter som möjligt. I Motala deltog ett 30-tal personer och totalt i Östergötland var det hela 266 deltagare, vilket var rekord. I Motala hittades hela 107 fågelarter, vilket också är rekord! Bara Norrköping och Linköping lyckades hitta fler.

2019-06-16

Vilka skådarveckor i Motala!

Sällan eller aldrig har det väl setts så många ovanliga fåglar i Motala som de senaste två veckorna. Det började med att en Sommargylling dök upp den 28/5 på nästan exakt samma ställe vid Sjöbo-Knäppan som då den senast, för elva år sedan, gästade Motala. Ska också nämnas att en sträckte förbi Råssnäs den 19/5 i år. Sedan dök en Vit stork upp den 1/6 vid Kolmetorp. Den stannade bara någon dag. Fem gånger tidigare har den rapporterats i Motala. Den 8/6 var det dags igen, då en Lundsångare hittades vid Bondebacka. Den har aldrig tidigare setts i Motala! Den har rapporterats så sent som idag. Den 13/6 upptäcktes ytterligare en art som aldrig setts tidigare i Motala (och 37 år sedan den sågs i Östergötland), nämligen en Ringand vid Illersjö. Den har också rapporterats idag. Väldigt inspirerande och kul att så många ovanliga fåglar har besökt oss och det har också inneburit att skådare från hela Östergötland de senaste veckorna besökt Motala för att titta på de rara arterna.

Roger Larsson