Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar

i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

2020-02-09

Årsmöte med uppskattat föredrag

Den 9/2 höll MBF årsmöte med ca 45 deltagare. Vid årsmötet avgick Gunnar Myrhede efter 2 år som ordförande och ersattes av Roger Larsson. Se samtliga val nedan. Efter årsmötesförhandlingarna höll Örebros kända och prisade kommunekolog Mats Rosenberg ett föredrag om "Från soptipp till naturreservat", vilket handlade om det storslagna restaureringsarbete som han ägnat 25 år åt och som har genomförts bl a vid de kända naturreservaten Oset och Rynningeviken runt Örebro. Genom Mats arbete har där skapats en fantastisk miljö för både djur, fåglar och människor. Föredraget var mycket uppskattat.

Vid årsmötet gjordes följande val:
Ordförande, ett år, Roger Larsson
Styrelseledamot, ett år, Magnus Thelander
Styrelseledamot, två år, Christer Johansson och Anita Nilsson
Styrelsesuppleant, ett år, Gunnar Myrhede och Monica Karlsson
Revisorer, ett år, Hans Nilsson och Mikael Andersson
Revisorsuppleant, ett år, Eva-Britt Kemmer
Programkommitté, ett år, Jane Palmborg, Gunnar Myrhede, Elke Myrhede, Monica Karlsson
Pressombud, Christer Johansson,
Pressombud suppleant, Gabriella Saxner Johansson
Biblioteksansvarig, Maria Rasch
Örtagårdsansvarig, Monica Karlsson
Valberedning, valdes ej, styrelsen fick i uppdrag att försöka lösa frågan.