Årets program är klart

Årets program är klart och vi hoppas att alla ser fram emot nya intressanta utflykter, möten och föredrag. Väl mött och hoppas alla nya som gamla medlemmar vill fortsätta stödja MBF. Med det önskar vi alla riktigt god fortsättning på det nya året.

Läs hela vårt årsprogram för 2020! Klicka här!

Räkna fåglar vid ditt fågelbord!
Var med i årliga vinterfågelräkningen!

Det är nu dags för årets populära räkning "Vinterfåglar inpå knuten". Från fre 31/1 t o m mån 3/2 räknar du hur många fåglar av varje art du ser vid din fågelmatning. Tävlingen äger rum över hela Sverige i regi av SOF Birdlife Sverige.
Läs mer hur du räknar och rapporterar!

Motala ström och Motalaviken inventerades. Foto: Christer Johansson

Vinterfågelräkning av sjöfåglar den 11/1

Denna dag genomfördes den internationella midvinter-inventeringen för 54:e året i rad. MBF inventerade Motala ström och Motalaviken. Sju personer deltog och Gunnar Myrhede ansvarade för inventeringen. Här är årets resultat:

Gräsand 607
Knölsvan 7
storskrake 41
Knipa 24
Smådopping 3
Skäggdopping 7
Kanadagås 15
Storskarv 56
Summa 760

Foto: Marcus Olsson

En hökuggla dök upp under de första dagarna i november och har sedan till och från gästat de centrala delarna av Motala, där den hållit till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.

2018-02-15

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny ordförande. Michael Emtesten avgick som styrelsesuppleant och ersattes av Åsa Andersson. Till styrelseledamöter på 2 år valdes Anita Nilsson och Roger Larsson. Gunnar Myrhede, Evald Markheden och Tommy Martinsson sitter kvar då de valdes på 2 år förra året. I Programkommittén avgick Britt-Mari Pettersson och ersattes av Elke Myrhede.
Efter årsmötesförhandlingar berättade författaren och biologen
Göran Bergengren om den spännande fågeln korpen som han även skildrat i sin bok ”Korp”.