Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar

i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

2018-02-15

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny ordförande. Michael Emtesten avgick som styrelsesuppleant och ersattes av Åsa Andersson. Till styrelseledamöter på 2 år valdes Anita Nilsson och Roger Larsson. Gunnar Myrhede, Evald Markheden och Tommy Martinsson sitter kvar då de valdes på 2 år förra året. I Programkommittén avgick Britt-Mari Pettersson och ersattes av Elke Myrhede.
Efter årsmötesförhandlingar berättade författaren och biologen
Göran Bergengren om den spännande fågeln korpen som han även skildrat i sin bok ”Korp”.